«Κερκόπορτα» για πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων με σημαίες τρίτων χωρών

Παναγιώτης Κουρουμπλής

Τις έντονες αντιδράσεις των ναυτεργατικών σωματείων προκαλεί η υπουργική απόφαση του Παναγιώτη Κουρουμπλή που αφορά τα πλοία μεταφοράς (μικρά μεσογειακά φορτηγά) εμπορευμάτων μεταξύ ελληνικών λιμανιών και τον κίνδυνο που κρύβει αυτή για τις θέσεις των Ελλήνων ναυτεργατών.

Ηδη η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) εξήγγειλε 24ωρη πανελλαδική απεργία σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων την Τετάρτη 18 Απριλίου με προοπτική κλιμάκωσης, ζητώντας την άμεση απόσυρση του σχεδίου της υπουργικής απόφασης.

Η διοίκηση της ΠΝΟ έλαβε την απόφαση για απεργία με ψήφους 11 υπέρ και 1 κατά, καθώς υποστηρίζει ότι με την υπουργική απόφαση «ανοίγει η κερκόπορτα για την άλωση των ενδομεταφορών από πλοία με σημαία τρίτου κράτους».

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», ο υπουργός Ναυτιλίας μόλις πληροφορήθηκε την απόφαση της ΠΝΟ για απεργία εξέφρασε την έκπληξή του, καθώς ο ίδιος εκτιμά ότι η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση προστατεύει τους ναυτικούς και γι’ αυτόν τον λόγο έπειτα από πρωτοβουλία του τις επόμενες ημέρες οι νομικοί σύμβουλοι της ΠΝΟ θα βρεθούν στο υπουργείο προκειμένου να συζητήσουν και με τον υπουργό αλλά και με τον γενικό γραμματέα Διονύση Τεμπονέρα τους λόγους για τους οποίους οι ναυτεργάτες αντιδρούν.

Ετσι κι αλλιώς, από τη στιγμή που η υπουργική απόφαση βρίσκεται ακόμα σε μορφή σχεδίου υπάρχει δυνατότητα να γίνουν αλλαγές.

Ωστόσο τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, Στέφενσων, ΠΕΕΜΑΓΕΝ, ΠΕΠΡΝ και ΠΕΣ/ΝΑΤ με ανακοίνωσή τους υποστηρίζουν ότι το σχέδιο νόμου δίνει το δικαίωμα να δρομολογούνται πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ ελληνικών λιμανιών, ανεξαρτήτως εθνικότητας, με ελάχιστη ασφάλιση (safe manning document) και με ναυτεργάτες χωρίς ΣΣΕ και κοινωνική ασφάλιση, ενώ ανοίγει τον δρόμο για περαιτέρω μειώσεις των οργανικών συνθέσεων των πλοίων.

Τα 5 ναυτεργατικά σωματεία έδωσαν στη δημοσιότητα το σχέδιο της υπουργικής απόφασης, στο οποίο υπάρχουν σημεία προβληματικά, που κρύβουν πράγματι κινδύνους για τους Ελληνες ναυτεργάτες.

Κάποια από αυτά είναι:

  Ανοίγει η πόρτα των εσωτερικών εμπορικών ενδομεταφορών σε πλοία με σημαίες τρίτων χωρών, όταν διαπιστώνεται ανεπάρκεια διαθέσιμου πλοίου (με ελληνική ή ευρωπαϊκή σημαία). Εδώ τίθεται το ερώτημα όμως ποιος θα είναι αυτός που θα διαπιστώνει εάν υπάρχει διαθέσιμο πλοίο ή όχι με ελληνική ή ευρωπαϊκή σημαία για να μεταφέρει εμπορεύματα. Απ’ ό,τι αναφέρεται στην υπουργική απόφαση, η Ενωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), οι ίδιοι οι πλοιοκτήτες δηλαδή, θα κάνει έρευνα για την εξεύρεση πλοίου, που θ? ? διαρκεί τουλάχιστον 48 ώρες, και εάν έχει αρνητικά αποτελέσματα θα προωθεί το αίτημα στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας. Πρακτικά δεν ακούγεται ούτε εύκολο, ούτε σωστό.

  Το πλοίο, με σημαία τρίτης χώρας, ορίζεται ότι θα έχει «έγγραφο ελάχιστης ασφαλούς στελέχωσης» (safe manning document), δηλαδή στην πράξη αυτό σημαίνει ότι θα έχει την ελάχιστη οργανική σύνθεση που απαιτείται. Στο σημείο αυτό όμως ελλοχεύει ο κίνδυνος να ζητήσουν τη δυνατότητα «ελάχιστης ασφαλούς στελέχωσης» και τα πλοία με ελληνική σημαία, με τον ακόμα μεγαλύτερο κίνδυνο το αίτημα αυτό να επεκταθεί και στα επιβατικά.

  Ορίζεται ότι τα μέλη του πληρώματος θα είναι Ελληνες ή Ευρωπαίοι εκτός εάν προσκομίζεται βεβαίωση «μη προσφερόμενου Ελληνα ναυτικού ή υπηκόου κρατών-μελών της Ε.Ε. ή του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου» από το Γραφείο Εύρεσης Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ). Είναι γνωστό όμως ότι αυτό αποτελεί το «άλλοθι» εδώ και χρόνια για την απασχόληση χαμηλόμισθων αλλοδαπών ναυτικών, καθώς το ΓΕΝΕ το οποίο καταγγέλλεται συνεχώς από τα ναυτεργατικά σωματεία για την αναχρονιστική και προβληματική λειτουργία του, εκδίδει τέτοιες βεβαιώσεις με ευκολία.

Πηγή : efsyn.gr

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.