Δέσμευση του ΙΜΟ για μείωση των εκπομπών ρύπων από τα πλοία

«Η ναυτιλία γίνεται ο πρώτος βιομηχανικός κλάδος που υιοθετεί παγκοσμίως συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των συνολικών του εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου», τόνισε ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμης

Μια σημαντική απόφαση, που αρκετοί τη χαρακτηρίζουν «σταθμό» για την προστασία του περιβάλλοντος, έλαβε η Επιτροπή Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην τελευταία σύνοδό της που πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο.

Επειτα από σκληρές διαπραγματεύσεις, που κράτησαν σχεδόν δύο εβδομάδες, η επιτροπή υιοθέτησε μια αρχική στρατηγική που προβλέπει τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία (αέρια θερμοκηπίου GHG) κατά 50% μέχρι το 2050 σε σύγκριση με το 2008 και βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 40% μέχρι το 2030, καταβάλλοντας προσπάθειες προς το 70% έως το 2050.

Η σύνοδος συγκέντρωσε το ενδιαφέρον πολλών κρατών-μελών του ΙΜΟ (πάνω από 100) και μέχρι να καταλήξουν στην τελική απόφαση (υιοθέτηση στρατηγικής) υπήρξαν αρκετές διαφωνίες και διχογνωμίες, και δεν έλειψαν οι στιγμές που η MEPC λίγο έλειψε να οδηγηθεί σε ναυάγιο.

Η αρχική στρατηγική που υιοθετήθηκε από τη ΜΕPC και η οποία αναμένεται να οριστικοποιηθεί έως το 2023, αποτελεί ένα πλαίσιο για τα κράτη-μέλη, καθορίζει το μελλοντικό όραμα της διεθνούς ναυτιλίας και τα επίπεδα φιλοδοξίας για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.

Ωστόσο θα αναζητηθεί στο επόμενο χρονικό διάστημα από ομάδα εργασίας ο τρόπος με τον οποίο θα προχωρήσει η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία.

Η ομάδα θα υποβάλει τις εκθέσεις της στην επόμενη σύνοδο της MEPC η οποία θα συνεδριάσει στις 22-26 Οκτωβρίου.

Σχολιάζοντας την απόφαση του ΙΜΟ, ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θόδωρος Βενιάμης τη χαρακτήρισε «ορόσημο για την παγκόσμια ναυτιλία» και επισήμανε ότι θα πρέπει να αναγνωριστεί και να γίνει σεβαστή από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

«Η στρατηγική που συμφωνήθηκε από την 72η Σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ (ΜΕPC) είναι η πρώτη του είδους, όχι μόνο επειδή υπερβαίνει τη Συμφωνία των Παρισίων χάρη στη συμπερίληψη ποσοτικών στόχων, αλλά και διότι, με τον τρόπο αυτό, η ναυτιλία γίνεται ο πρώτος βιομηχανικός κλάδος που υιοθετεί παγκοσμίως συγκεκριμένους στόχους για τη μείωση των συνολικών του εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου (GHG)» πρόσθεσε.

Οπως επισήμανε, η αρχική αυτή στρατηγική ανοίγει τον δρόμο για την υιοθέτηση παγκόσμιων μέτρων που θα επιτρέψουν στη ναυτιλία να επιτύχει τους συμφωνημένους στόχους.

«Ο ΙΜΟ, ο εξειδικευμένος οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών, αρμόδιος για τη θέσπιση διεθνών κανόνων στη ναυτιλία, πέτυχε έναν ισορροπημένο, πολιτικό συμβιβασμό, ο οποίος είναι και λειτουργικός για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία», σημείωσε.

Πηγή : efsyn.gr

Αφήστε μια απάντηση