Απευθείας στο Υπερταμείο εντάσσονται οι Δημόσιες Συμμετοχές λόγω κατάργησης της ΕΔΗΣ

Υπουργείο Οικονομίας

Καταργήθηκε, πριν καν ιδρυθεί, η Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), που θα ήταν θυγατρική του Υπερταμείου και στη δύναμή της θα συγκέντρωνε όλες τις εταιρείες του Δημοσίου. Η μεταφορά, με πέντε αστερίσκους που αφορούν ισάριθμες εταιρείες, θα γίνει απευθείας στο Υπερταμείο και θα αποτελέσουν χωριστές θυγατρικές του.

Η ενίσχυση του ρόλου του Υπερταμείου διαφαίνεται και από άλλη διάταξη, με την οποία προικοδοτείται με τα μερίσματα από το 5% των μετοχών στον ΟΤΕ που έχουν απομείνει στο Δημόσιο, τα οποία εκτιμάται ότι αποδίδουν περίπου 4 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Η αλλαγή σε σχέση με την ΕΔΗΣ προβλέπεται με το άρθρο 380 του πολυνομοσχεδίου, με το οποίο καταργείται η θυγατρική που είχε θεσπιστεί με τον νόμο 4389/2016.

Στην αιτιολογική έκθεση δεν αναφέρονται οι λόγοι αυτής της τροποποίησης, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», τόσο η προηγούμενη όσο και η νέα διάταξη χαρακτηρίζεται ως επιλογή των θεσμών.

Η κατάργηση, από την πλευρά συνεργατών του Ευκλείδη Τσακαλώτου, θεωρείται θετική και αποδίδεται στις νέες διαπραγματευτικές δυνατότητες που προέκυψαν από την καλύτερη πορεία της οικονομίας.

Εκτιμούν επίσης ότι θα μειώσει τη γραφειοκρατία, αλλά και τα έξοδα που συνεπάγεται η λειτουργία του νέου φορέα.

Με άλλη διάταξη του πολυνομοσχεδίου επέρχονται τροποποιήσεις στις εταιρείες του Δημοσίου που θα ενταχθούν στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου, με στόχο να καταστεί «όσο το δυνατόν λειτουργικά και επιχειρηματικά βελτιωμένο».

Πρόκειται για πέντε από τις συνολικά 20 εταιρείες που είχε δρομολογηθεί η μεταφορά τους με τον νόμο του 2016, οι οποίες εξαιρούνται για διαφορετικούς λόγους.

Συγκεκριμένα:

● Τρεις ανήκουν σήμερα στην αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για την «Αττικό Μετρό», που κατασκευάζει όλα τα έργα μετρό και τραμ, τον ΟΣΕ, που έχει τη διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου και των έργων μέσων της θυγατρικής του ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και τις «Κτιριακές Υποδομές», που έχουν την ευθύνη κατασκευής σχολείων, νοσοκομείων και σωφρονιστικών καταστημάτων.

● Η ΕΛΒΟ, που βρίσκεται υπό την εποπτεία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, δεν έχει λόγο να μεταφερθεί στο Υπερταμείο για είναι σε εξέλιξη η διαδικασία εκκαθάρισης.

● Η εταιρεία που διαχειρίζεται το ΟΑΚΑ, τις ολυμπιακές υποδομές στο Μαρούσι, προβλέπεται να μετασχηματιστεί σε κεφαλαιουχική εταιρεία και πιθανότατα θα ακολουθήσει τον δικό της δρόμο.

Με βάση τα παραρτήματα του νόμου του 2016, οι εταιρείες που θα μεταφερθούν στο Υπερταμείο, έχουν διαχωριστεί σε τρεις ομάδες. Στην πρώτη περιλαμβάνονται ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), με τις θυγατρικές του ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ και τα ΕΛΤΑ.

Στη δεύτερη η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ και η ΔΕΗ, ενώ στην τρίτη ο Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών, που διαχειρίζεται το «Ελ. Βενιζέλος», οι «Ελληνικές Αλυκές», η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, η ανώνυμη εταιρεία διαχείρισης της Διώρυγας Κορίνθου, ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης (ΚΑΘ), η ΔΕΘ-HELEXPO και τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών.

Στο πολυνομοσχέδιο διευκρινίζεται ότι η μεταβίβαση των μετοχών στο Υπερταμείο δεν επηρεάζει τις υφιστάμενες εργασιακές σχέση του προσωπικού. Προβλέπεται όμως ο διορισμός νέων διοικήσεων.

Σε σχέση με την αγωνία των εργαζομένων για ενδεχόμενο ιδιωτικοποιήσεων, συνεργάτης του Ευκλείδη Τσακαλώτου διευκρίνισε στην «Εφ.Συν.» ότι οι προς πώληση εταιρείες είναι ενταγμένες στο ΤΑΙΠΕΔ. Η σχετική πρόβλεψη του πολυνομοσχεδίου αναφέρει ότι η μεταφορά τους στο Υπερταμείο «θέτει ως στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δημοσίων επιχειρήσεων, τη μείωση λειτουργικών εξόδων μέσω λύσεων που στηρίζονται στην αξιοποίηση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας που βασίζεται στην καινοτομία, την αύξηση των εσόδων μέσω της επέκτασης της π? ?λατειακής βάσης, τη διαφοροποίηση προϊόντων και υπηρεσιών και μέσω επενδύσεων σε νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες, καθώς και με άλλους τρόπους».

● Με το προτελευταίο άρθρο (399) νομοθετείται και πάλι η προστασία των εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ από κάθε αστική και ποινική ευθύνη. Πρόκειται για τους τρεις ξένους ειδικούς, που διώκονται από την ελληνική δικαιοσύνη για τις εισηγήσεις τους και η υπόθεση ανακινείται την τελευταία διετία σε όλες τις συνεδριάσεις των υπουργών Οικονομικών της Ε.Ε.

Διευκρινίζεται ότι δεν έχει εκδηλωθεί από την πλευρά των Βρυξελλών ανάλογο ενδιαφέρον για τους τρεις Ελληνες εμπειρογνώμονες, παρόλο που διώκονται για την ίδια υπόθεση.

 

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.