Ανάπτυξη 2% την επόμενη 3ετία προβλέπει η Κομισιόν

Πιερ Μοσκοβισί

Πάτε καλά, αλλά δεν πρέπει να αλλάξει η πολιτική η οποία ακολουθείται και πρέπει να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις. Το μήνυμα αυτό, που δέχεται πολλές ερμηνείες, έστειλε στην Αθήνα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στο πλαίσιο των προβλέψεων για την οικονομία της χώρας κατά την τριετία 2018-2020 που έδωσε χθες στη δημοσιότητα.

Τι σημαίνει όχι αλλαγή πολιτικής; Περιλαμβάνει τα αναδρομικά των συνταξιούχων από τις περικοπές των συντάξεων, τη μη περικοπή των συντάξεων από το 2019 ή ακόμη τα αντίμετρα που σχεδιάζει η κυβέρνηση; Ερωτηθείς σχετικά στη συνέντευξη Τύπου, ο αρμόδιος επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί απέφυγε να δώσει σαφή απάντηση. Και περιορίστηκε στη δήλωση: «Εργαζόμαστε στη βάση ότι δεν θα αλλάξει η πολιτική…».

Από την άλλη πλευρά, η Κομισιόν χαμήλωσε στις προβλέψεις της το επίπεδο της ανάπτυξης στην Ελλάδα το 2019, εκτιμώντας ότι το ΑΕΠ θα αυξηθεί κατά 2%, όπως και το 2020, ενώ τον περασμένο Μάιο είχε προβλέψει 2,3 %. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2019, η κυβέρνηση προβλέπει ανάπτυξη 2,5%. Τα αίτια της επιβράδυνσης της ανάπτυξης είναι πολλά. Μεταξύ αυτών, η γενική επιβράδυνση της ευρωπαϊκής οικονομίας και ιδίως η πτώση των επενδύσεων στη χώρα το 2018, που σημείωσαν μείωση κατά 2,1%, ενώ η Κομισιόν προέβλεπε στις εαρινές προβλέψεις της αύξηση 10,3%.

Πάντως, ο Π. Μοσκοβισί δεν απέκλεισε μια αναθεώρηση προς τα πάνω από την Κομισιόν της πρόβλεψης για την ανάπτυξη το 2019, όταν θα ξεκαθαριστεί το θέμα των συντάξεων και των αντίμετρων που θα επιλεγούν από την κυβέρνηση και, φυσικά, τους εταίρους. Προς το παρόν, όπως παρατήρησε ο Γάλλος επίτροπος, «η συζήτηση για τον ελληνικό προϋπολογισμό συνεχίζεται» και αναμένεται να καταλήξουν σε ένα πακέτο που θα προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ. Πολλά, λοιπόν, εξαρτώνται από τον δημοσιονομικό χώρο που θα προκύψει…

Μείωση ανεργίας

Τι προβλέπει η Επιτροπή; Η αύξηση του ΑΕΠ θα κινηθεί στο 2% τόσο το 2018 όσο και το 2019 και το 2020. Το πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης θα είναι μεγέθους 0,6% την ίδια τριετία, έναντι 0,4% (2018) και 0,2% (2019) στις εαρινές προβλέψεις. Η ανεργία μειώνεται συνεχώς.

Η «ευέλικτη» πολιτική αποδίδει καρπούς. Από το 19,6% του ενεργού πληθυσμού το 2018, ο δείκτης θα υποχωρήσει στο 18,2% το 2019 και το 2020 θα πέσει στο 16,9%. Αντίθετα, προβλέπεται επιδείνωση στο δημόσιο χρέος το 2018 (182,5% του ΑΕΠ, έναντι 177,8% στις εαρινές προβλέψεις), αλλά στη συνέχεια αναμένεται να πέσει στο 174,9% το 2019 και 167,4% το 2020.

Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών θα παρουσιάσει έλλειμμα 0,2% του ΑΕΠ το 2018 και το 2019, αλλά η κατάσταση θα βελτιωθεί το 2020 και θα σημειωθεί πλεόνασμα 0,3%. Οι συνολικές επενδύσεις θα κάνουν βουτιά -2,1% το 2018, αλλά στη συνέχεια αναμένεται αύξηση 14,6% το 2019 και 9,6% το 2020.

Στο κεφάλαιο για την Ελλάδα με τίτλο «Εξοδος από το πρόγραμμα εν μέσω ενίσχυσης της ανάπτυξης», η Κομισιόν αναφέρει τα εξής:

■ Η διατήρηση της δυναμικής των μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα θα συμβάλει στη στήριξη των επενδύσεων και της σύγκλισης. Οι μεταρρυθμίσεις που έχουν συμφωνηθεί αποτελούν κλειδί για την περαιτέρω ανάπτυξη.

■ Το πρωτογενές πλεόνασμα θα κυμανθεί στο 3,9% του ΑΕΠ το 2019, ενώ οι διαπραγματεύσεις για τον προϋπολογισμό του 2019 βρίσκονται σε εξέλιξη. Με τη μη περικοπή των συντάξεων και τα άλλα αντίμετρα που θα συμφωνηθούν, η πραγματική ανάπτυξη θα είναι υψηλότερη και θα μπορούσε να φτάσει το 2,3% του ΑΕΠ το 2019 και το 2020.

■ Η απασχόληση ανακάμπτει και οι εξαγωγές αναμένεται να κινηθούν σε υψηλά επίπεδα, ενώ η ανάπτυξη σε συνδυασμό με τις χαμηλές ανάγκες δανεισμού και τα υψηλά πρωτογενή δημοσιονομικά πλεονάσματα θα βοηθήσουν να μειωθεί σημαντικά το χρέος.

■ Η ιδιωτική κατανάλωση αναπτύχθηκε δυναμικά το 2018 και οι εξαγωγές κατέγραψαν ισχυρή τριμηνιαία ανάπτυξη κατά 3,9%, κυρίως λόγω των υπηρεσιών. Οι εισαγωγές, ωστόσο, ενισχύθηκαν από τη συστολή του προηγούμενου τριμήνου, οπότε συνολικά η επίδραση των καθαρών εξαγωγών στην ανάπτυξη ήταν αρνητική.

■ Η συρρίκνωση των επενδύσεων αποδίδεται στην ανεπαρκή ανάκαμψη των κατασκευών, η οποία δεν ήταν αρκετή για να εξισορροπήσει τη μείωση των επενδύσεων σε εξοπλισμό.

■ Οι καθοδικοί κίνδυνοι είναι οι πολιτικές αποκλίσεις στο εσωτερικό της χώρας, καθώς και οι δυσμενείς εξελίξεις στο εξωτερικό, σχετικά με τις χρηματοπιστωτικές αγορές και τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Στους ενδεχόμενους καθοδικούς κινδύνους περιλαμβάνονται και οι συνεχιζόμενες δικαστικές υποθέσεις, οι οποίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν μερική αντιστροφή των προηγούμενων μεταρρυθμίσεων, ενώ πρόσθετη πίεση θα μπορούσε να ασκηθεί, σύμφωνα με νέες πρωτοβουλίες πολιτικής που επηρεάζουν τους μισθούς του Δημοσίου.

■ Με βάση το σενάριο μη αλλαγής πολιτικής, η Ελλάδα αναμένεται να υπερβεί τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος το 2019 και το 2020.

Ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται οφείλεται στα οφέλη από προηγούμενες συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις και στην επιβολή ανώτατων ορίων δαπανών για την υγειονομική περίθαλψη και τις νέες προσλήψεις.

Έντυπη έκδοση

 

Πηγή : efsyn.gr

Αφήστε μια απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.